تترافرم
ارائه دهنده انواع شیشه و آیینه های رنگی
محتوا
شیشه های لمینت با دوبل شدن وکنار هم قرار گرفتن دو لایه شیشه با ضخامت های مختلف وقرار گرفتن یک لایه میانی به عنوان طرح لمینه تشکیل شده است.
این لایه میانی متواند از متریال های متنوعی اعم از پارچه-چوب-تلق-عکس -پوستر-فیبر-تشکیل شده باشد که با رزین های لمینت مخصوص عمل لمینت کردن شیشه هاانجام میپذیرد
مزایا
-(transparent)قابلیت عبور نور از شیشه
قابلیت نورپردازی پشت شیشه
تنوع بسیار بالا در طرح وکاربری
قابلیت استفاده از طرحهای گرافیکی پیکسل بالابه عنوان فیلم میانی
 

 شیشه های ضدگلوله تترافرم

 
 شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی شامل دو یا تعداد بیشتری از لایه های شیشه همراه با لایه های طلق PVB ( پلی وینیل بوتیرات ) طی یک فرآیند ترکیبی فشار و دما بوجود می آید . طلق PVB با ضخامتهای مختلف که کاربردی ترین آنها mm 0.38 و mm 0.76 و mm 1.52 می باشد جهت ساخت انواع شیشه های لمینت بکار می رود . تعداد لایه های شیشه لمینت براساس نوع کاربرد آنها تعیین می گردد . وجود طلق های PVB در میان دو لایه شیشه باعث می شود که شیشه پس از شکستن فرو نریزد و ذرات شیشه خرد شده بصورت چسبنده به طلق نگهداشته شده و از جدا شدن و پخش شدن آنها در محیط جلوگیری شود به همین جهت استفاده از شیشه های لمینت در ساختمانهای مرتفع در جلوگیری از خطرات ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و آتش سوزی که باعث فرو ریختن شیشه های معمولی و سکوریت می شود بسیار موثر است .
همچنین یکی از مزیت های شیشه های لمینت این است که می توان چندین نوع شیشه را به صورت همزمان در لایه های مختلف آن بکار برد و کارآیی شیشه ها را افزایش داد .

 

 
 
 


ارسی، رقص نور با ساز چوب و شیشه 

ارسی، چیدمان چوب و شیشه، یادگاری از روزگاران قدیم و الهام گرفته از طرح های اصیل اسلیمی که در ساخت درها و پنجره بناها به کار می رفت اکنون دیگر متداول نیست و تنها در خانه های برجای مانده از قدیم دیده می شود، این دست ساخته های اصیل چوبی هرچند در حال حاضر به دلایل مختلف دیگر ساخته نمی شود اما در سرتاسر ایران زمین در شهرها و روستاهای قدیمی هنوز وجود دارد و زیباتر از آن است که از یادها فراموش شود. 
واژه ارسی در فرهنگ عمید به معنی در اتاقی است که بر روی حیاط باز می شود. استاد «محمدکریم پیرنیا» از معماران پیشکسوت قدیمی در تعریف واژه ارسی معتقد است که برخی گمان می کنند ارسی به پنجره ای اطلاق می شود که به تدریج از معماری روسی در ایران رواج یافته در صورتی که پیش از آنکه ارسی در معماری روسی جایی باز کند در بناها و نقاشی های ایران مشاهده شده است. 
با بهره گیری از تاریخ معماری می توان گفت، در قرن هشتم هجری نمونه های فراوانی ازرسم عناصر هندسی، گل و بته بر روی لوازم چوبی مانند منبر، درب امامزاده ها، صندوق مزار و رحل قرآن خلق شد. از اوایل قرن نهم هجری نیز این هنر رونق دیگری یافت و صنعتگران از مشبک و گره چینی در ساخت پنجره های منازل و کاخ ها استفاده کردند، همچنین از دوران صفویه به بعد هم با تعبیه شیشه های رنگی در چوب های مشبک ارسی ها ساخته شد. 
در حال حاضر ارسی و گره چینی که یادگاری از زمان قدیم است در اغلب نقاط کشور مشاهده می شود و نمایی منحصر به فرد و متفاوت برای خانه های قدیمی ساخته است. تقارن کامل در شکل، فرم و رنگ که از طرح های اسلیمی نشأت گرفته و با تکه های کوچک چوب به شکل ستاره های چندپر پیاده شده، ویژگی مشترک پنجره های مشبک گره چینی در سرتاسر ایران زمین به شمار می آید که در ارسی ها شیشه های الوان به رنگ های زرد، سبز، قرمز و آبی به آن اضافه شده است. در شمال ایران نیز ساخت ارسی مانند دیگر نقاط کشورمرسوم بوده است با این تفاوت که به دلیل رطوب هوای شمال از چوب درخت آزاد یا ازدار که مقاوم است و دوام بیشتری دارد استفاده می شد ولی در مقابل در مناطق خشک جنوبی و مرکزی کشور از چوب چنار برای کار گره چینی استفاده می کردند. 
اما پنجره های گره چینی شده و ارسی ها چه ویژگی های داشته است 
رضا قاسم آبادی، کارشناس مرمت سازمان میراث فرهنگی استان گلستان یکی از آن افرادی است که مرمت ارسی ها را انجام می دهد، وی که با پشتکار و تلاش خویش توانسته قطعات آسیب دیده ارسی ها را جدا و سپس دوباره بازسازی و مونتاژ کند درباره پنجره های گره چینی و ارسی در این استان می گوید به نظر می رسد نصب ارسی ها بسته به زمستان نشین و یا تابستان نشین بودن اتاق ها فرق داشته است. 
وی می افزاید: در اتاق های تابستان نشین ارسی ها که بالای درب اتاق ها نصب می شد نقش بادخور را ایفا می کرد. این پنجره های مشبک در هوای گرم، باد ملایم و مطبوع را با کوران هوا به داخل اتاق هدایت می کرد و به همین سبب ارسی ها در اتاق های تابستانی شیشه نداشتند، درحالی که در اتاق های زمستان نشین شیشه دار بودند و شیشه به کار رفته در این گونه ارسی ها دست ساز و به سبب کمبود شیشه در آن زمان بسیار گران بوده و آن طور که ما اطلاع پیدا کردیم خمیر شیشه ها در این منطقه از روسیه وارد شده است.
قاسم آبادی درباره چند رنگ بودن شیشه ارسی ها هم می گوید علاوه بر انعکاس رنگارنگ و تلطیف نور به داخل اتاق ها، شیشه های رنگی سبب می شود خزندگانی همچون مارمولک و مار احساس وحشت کنند و وارد اتاق نشوند که این را از ویژگی های جالب درباره ارسی ها می توان برشمرد. 
وی از ویژگی های ساخت ارسی هم می گوید: در ساخت این پنجره های چوبی از میخ استفاده نمی شود و اگر هم استفاده شده میخ ها چوبی بوده است. برای محکم کردن ارسی ها که تکه هایی چوب آن را تشکیل داده اند چفت و بست یا همان زبانه نر و مادگی استفاده می شد و با اینکه هیچ وسیله وصل کننده دیگری مانند چسب هم به قطعات ارسی ها زده نمی شد اما بسیار محکم ساخته شده اند. 
قاسم آبادی درباره وضع دست ساخته های چوبی گره چینی در منطقه می گوید: ساخت گره چینی دیگر منسوخ شده و هیچ کس آنها را سفارش نمی دهد به علاوه اینکه در شمال کشور استادکاری هم باقی نمانده اما مرمت آثار باقی مانده در خانه های قدیمی، یکی از اقداماتی است که برای حفظ گره چینی ها از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام می گیرد. 
وی با اشاره به اینکه در خانه های قدیمی منطقه، نورگیرهایی که با گره چینی ساخته شده هنوز وجود دارد می افزاید: خیلی از ارسی های قدیمی هم اکنون از بین رفته و درباره تعدادی هم که باقی مانده همکاری خود مردم برای حفظ آنها نیاز است. 
با وجود اینکه ساخت پنجره های مشبک گره چینی شده دیگر رواج ندارد اما به گفته این کارشناس می توان از آنها در دکوراسیون داخلی خانه ها در اتاق های پذیرایی یا نورگیرها استفاده کرد، همچنین می توان از آنها در اماکن تجاری و خدماتی مانند سفره خانه ها، رستوران ها و هتل بهره برد. 
حسین دباغ، کارشناس مرمت سازمان میراث فرهنگی استان گلستان نیز درباره ارسی ها می گوید این دست ساخته های چوبی زیبا در سطح این استان در فضاهای مهم خانه های قدیمی که دارای تزئینات بوده و مساحت بیشتری داشته نظیر میهمان نشین ها و تالارها مشاهده می شود. 
به گفته وی درباره ارسی های که در گلستان ساخته شده هیچگونه مطالعات جامعی تاکنون انجام نگرفته و در نتیجه نمی توان به طور دقیق درباره آنها اظهار نظر کرد، به همین سبب درباره تفاوت های احتمالی آنها نیز با دیگر نقاط کشور نظیر استان اصفهان و کردستان که مهد ساخت ارسی است نمی توان مقایسه ای انجام داد. 
دباغ ادامه می دهد بسیاری از پنجره های ارسی و گره چینی قدیمی در استان اکنون خراب شده یا از میان رفته است، علاوه برآن تعدادی از سوی مالکان برای کار تزئینات داخلی منازل گرانقیمت فروخته شده و درباره برخی نیز ازسوی مالکان بناهای قدیمی اجازه دسترسی به آنها داده نمی شود البته مواردی هم بوده که مردم منطقه ارسی های با ارزش را برای استفاده خصوصاً در اماکن مقدس اهدا کرده اند. 
این کارشناس مرمت میراث فرهنگی همچنین گرانی چوب، مقرون به صرفه نبودن کار، تجاری شدن هنر، ماشینی بودن مصالح ساختمانی، نبود اساتید زبردست، عدم حمایت سازمان ها و حتی از یاد رفتن این هنر قدیمی از سوی مردم را از دلایل منسوخ شدن ارسی ها می داند. 
وی سازمان میراث فرهنگی گلستان را در امر تزئینات وابسته به معماری بناهای قدیمی ضعیف می داند و می افزاید: نبود متخصصان این رشته و اهمیت ندادن به تزئینات بناها وضعیتی را پیش آورده که تنها به ابنیه توجه می شود حتی هیچ فصل اعتباری برای مطالعات پژوهشی درباره تزئینات معماری در استان اختصاص نمی یابد. 
اکنون در استان گلستان در شهر تاریخی گرگان در خانه های قدیمی کبیر، باقری، دیانی، خراسانی، شفیعی و بسیاری دیگر که مربوط به عصر قاجاریه است و همچنین در دیگر شهرها و روستاهای منطقه دست ساخته های چوبی ارسی و گره چینی مشاهده می شود. این هنر زیبا و اصیل ایرانی که تا قبل از دوره پهلوی رواج داشته اکنون گنجینه ای از میراث برجای مانده در خانه های با ارزش قدیمی گلست





 طلق PVB که در ساختار شیشه های لمینت بکار می رود خاصیت های بسیار زیادی به این شیشه ها می دهد که از آن جمله می توان به کاهش تابش نور خورشید به داخل ساختمان ها بدون استفاده از شیشه های رنگی و رفلکس نام برد . این خاصیت با افزایش تعداد لایه های طلق و شیشه و همچنین ضخامت طلق افزایش می یابد . در شیشه های لمینت می توان ترکیبی از شیشه های لمینت و شیشه رفلکس را بکار برد تا خاصیت کنترل نور را به حداکثر رساند .
شیشه های لمینت به دلیل چند لایه بودن عایق حرارتی نیز می باشند و نقش مهمی در کنترل انتقال حرارت از طریق شیشه ها به خارج و داخل ساختمان و در کنترل بهینه مصرف انرژی دارند .

 در شهرهای بزرگ میزان شدت صوت حدود 65 تا 75 دسی بل می باشد و این در حالی است که برای مراکزی که نیاز به آرامش دارند مانند بیمارستانها حدود 38 دسی بل می باشد . میزان ایزولاسیون شیشه در مقابل صوت STC (Sound Transmission Class ) نام دارد و برحسب دسی بل بیان می شود هر چه میزان این کمیت برای شیشه ها بیشتر باشد میزان عایق بودن آن در برابر نفوذ آلودگی صوتی بیشتر است .
شیشه های لمینت بعلت وجود طلق PVB و خاصیت Damping آن عایق های بسیار مناسبی جهت آلودگی صوتی می باشند همچنین بهترین میزان ایزولاسیون در برابر صوت زمانی ایجاد می شود که از شیشه های لمینت به صورت دوجداره استفاده شود . جدول ذیل میزان STC انواع مختلف شیشه را نشان می دهد .

 

شیشه های ضدگلوله ، ضد سرقت :
شیشه های ضد گلوله نوعی شیشه لمینت می باشد که با افزایش تعداد لایه های شیشه و طلق بوجود می آید . مقاومت این نوع شیشه ها بصورتی است که پس از اصابت گلوله با وجود اینکه شیشه شکسته می شود ولی فرو نمی ریزد و گلوله از آن عبور نمی کند و امکان عبور از آن به هیچ صورتی وجود ندارد .
شیشه های ضد گلوله کاربردهای بسیار فراوانی داشته و مهمترین کاربرد آنها بالا بردن سطح ایمنی و امنیت می باشد . لزوم استفاده از این گونه شیشه ها در اماکنی مانند موزه ها ، بانکها ، ویترین طلا فروشی ها ، صرافی ها ، عتیقه فروشی ها ، اماکن عمومی پر خطر ، زندانها و کلیه اصناف و اماکنی که دارای حساسیت خاصی هستند به منظور تامین امنیت در برابر سرقتهای مسلحانه کاملا واضح و مبرهن است .
  شرکت تترافرم افتخار دارد که بعنوان اولین تولید کننده شیشه های ضد گلوله درکشور با افزایش دسترسی این محصولات در بازار مصرف نقش بسزایی در کمک به افزایش امنیت مشاغل ایفا نموده است . شیشه های ضد گلوله تولید شده توسط این شرکت پس از انجام تست های مورد نیاز در میدان تیر توسط کارشناسان نیروی انتظامی مورد تایید کامل آنها قرار گرفتند و دارای مقاومت کامل در برابر اصابت گلوله از سلاحهای انفرادی مختلف می باشد .

یکی از مشکلات موجود در شیشه های ضد گلوله این است که استفاده از لایه های متعدد ( حداقل سه لایه شیشه 10میل ) شیشه باعث کدر شدن محصول تولیدی و مخصوصا در مورد شیشه های فلوت ایرانی باعث ایجاد رنگ سبز در شیشه و کاهش شفافیت آن شده و همین امر باعث بی میلی مصرف کنندگان بخصوص طلا فروشی ها می شود .
شرکت تترافرم با استفاده از شیشه های Extra Clear خارجی که شفافیت بسیار بالایی دارد این مشکل را حل نموده است . استفاده از این نوع شیشه ها حتی در چند لایه هم هیچ مشکلی در دید مشتریان ایجاد نکرده و محصول بسیار مناسبی جهت استفاده در ویترین طلافروشیها و جواهرفروشیها هم به منظور تامین امنیت در برابر سرقت و هم دید مناسب مشتریان می باشد .
  هر چه ضخامت و تعداد لایه های شیشه بکار رفته و ضخامت طلق های PVB بیشتر باشد مقاومت این نوع شیشه ها در برابر اصابت گلوله بیشتر می شود .